Onderwerp: Dealercommunicatie
Merk: Suzuki
Titel: Herstructerering dealercommunicatie
Rol: campaganemanager bij BV Nimag
Doelstelling: Met dealercommunicatie willen we impact creëren waardoor een sterker merk en een hogere overweging gerealiseerd worden. Dit met als uiteindelijk doel meer verkopen realiseren waarbij nationale en lokale communicatie op elkaar zijn afgestemd. Ook willen we de 100 dealers ontzorgen en adviseren op het gebied van marketingcommunicatie, zodat zij zich kunnen concentreren op de verkoop van auto’s, accessoires en onderhoud.
Wat zo uniek is aan de Suzuki dealerorganisatie is dat er nu nog zo'n 100 dealers sales en aftersales in Nederland zijn, waar andere automerken het doen met soms nog maar 25-50 dealers. Dat is een bewuste keuze van Suzuki. Voor de lokale communicatie is het dan de uitdaging om een balans te vinden tussen de eigenheid van de dealer en de herkenning van het merk Suzuki naar iedereen in Nederland. Hier waren geen heldere afspraken over waardoor er een ratjetoe aan communicatie was. Als ook dat de processen, organisatie en structuur zo waren ingericht dat je veelal daarmee bezig was ipv de communicatie naar klanten zelf. En dealers willen vooral zich kunnen richten op de verkoop.
Hiertoe zijn in 2019 de organisatie, structuur, processen en budget opnieuw opnieuw ingericht zodat er heldere afspraken met elkaar zijn en er zo min mogelijk tijd besteed hoeft te worden door de dealer aan de communicatie. Als ook is er een reclame- en mediabureau geselecteerd die specifiek voor de dealers de lokale communicatie verzorgt en door de planmatigheid en structurele inzet dealers verder ontzorgt.
Selected Works
Merkstrategie Auto.nlMarketingcommunicatie
Playful listeningCurated
Suzuki redactieraceMarketingcommunicatie
Suzuki DealercommunicatieMarketingcommunicatie
Renault Twingo introductieMarketingcommunicatie
Social Activatie Renault ClioMarketingcommunicatie
Social Activatie Renault Oma HildaMarketingcommunicatie
Renault linkt online en offline wereld met RFIDMarketingcommunicatie